Boslaan

332 keer bekeken 8 reacties

De gemeente gaat met de Ambachtsstraat en Boslaan aan de slag. De Ambachtsstraat is in 2021/2022 als eerste aan de beurt voor een herinrichting. De Boslaan volgt in 2022/2023. Er gaat veel gebeuren.

  • De rioleringen van de Ambachtsstraat en de Boslaan zijn toe aan groot onderhoud.
  • Straten, stoepen en groen worden opnieuw aangelegd. We houden rekening met bijvoorbeeld onveilige verkeerssituaties, hardrijdend verkeer en te weinig parkeerplaatsen in een straat.
  • We laten bestaande bomen staan en planten extra nieuw groen aan.

Verder worden de Ambachtsstraat en Boslaan zogenaamde fietsstraten. Dat betekent dat de fietsers centraal staan. Auto’s zijn ‘te gast’. Door de weg smaller te maken en de maximum snelheid 30 kilometer per uur kunnen auto's fietsers niet inhalen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegenstelde richting gepasseerd is. Fiets- en autoverkeer krijgt voorrang op woonstraten, waardoor men makkelijker kan doorrijden.

Wat vindt u?

Ingenieursbureau HaverDroeze heeft een eerste ontwerp gemaakt voor de Ambachtsstraat en Boslaan. De gemeente is benieuwd wat u vindt van dit ontwerp.

Bekijk het schetsontwerp

We horen graag uw aandachtspunten, opmerkingen, adviezen en wensen. U kunt reageren bij de straat.

Bij de nieuwe inrichting, als de Boslaan een fietsstraat wordt, krijgen fietsers een prominente rol en zullen zij op de rijbaan gaan fietsen.

De Boslaan bestaat nu uit een weg voor gemotoriseerd verkeer en een vrijliggend fietspad.

Door het vrijliggende fietspad op te heffen ontstaat er tevens meer ruimte voor bredere langsparkeervakken, meer ruimte voor groen en een rijbaan met voldoende breedte voor tweerichtingverkeer.

De haaksparkeerplaatsen ter hoogte van de school vervallen en worden vervangen door langsparkeerplaatsen. Het totale aantal parkeerplaatsen in de straat blijft hetzelfde. Bestaande gezonde bomen blijven staan en daar waar het mogelijk is komen er ook nog nieuwe bomen bij.

Afbeeldingen

Reageren

8  reacties

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
familie Landwaart 27-04-21 om 9:27

Wij, als bewoners van Boslaan 21, vinden het een goed initiatief om de Boslaan veiliger te maken. Het ontwerp ziet er mooi uit. Het enige waar wij wel bang voor zijn is dat we nu de lantaarnpaal die al recht voor ons huis staat nog dichterbij krijgen. Sinds er Led lampen in zitten schijnt het al veel feller als voorheen en dat is niet fijn als het recht voor ons slaapkamerraam staat.  Wellicht is het mogenlijk deze aan de overkant te plaatsen waar het tegen een zijkant van een huis staat? of meer richting de inrit van de Bakker waar niemand er 's avonds last van heeft? Hopelijk kunnen jullie tegemoet komen aan deze wens.  Verder hebben we nog de vraag of de stoepen overal verbreed worden? Wij wonen precies in het smalle stuk waar op het ontwerp te zien geen groenstrook komt. Als de parkeervakken dan op de plek van het fietspad komt en de stoep blijft hetzelfde dan heb je de autos zo ongeveer in je tuin staan.  De bredere plekken op de boslaan zien er super uit, maar we zijn wel benieuwd hoe het op dit smalle punt gaat uitpakken. Meer groen zou fijn zijn!!

M.v.g,

Familie Landwaart

Boslaan 21

Mikey 29-04-21 om 12:28

Ben benieuwd hoe de kruising met de middellaan eruit gaat zien.

Dat is nu slecht overzichtelijk.

 

Anoniem 30-04-21 om 18:56

Er wordt in de brief gesproken over meer parkeerplaatsen. Helaas de site zegt het blijft gelijk 84 stuks.

De boslaan kent de nrs 1 t/m 141 en 2 t/m 72. Dat betekent 71+36=107 woningen. Nu is het zo dat er 1,1 parkeerplaats per woning dient te zijn. Dat betekent dus dat er 118 parkeerplaatsen zouden moeten zijn.

Anonymous🙌🏻🌴🙌🏻 04-05-21 om 15:33

Zeer verheugd dat u aangeeft Bestaande bomen Boslaan zullen blijven! Ook de mooiste de grote kastanjeboom en de 3 mastodonten bij de spoorwegovergang natuurlijk! Zoals jullie de Patrimoniumlaan kaalgeplukt hebben is schandalig! De hele sfeer is eruit getrokken en winkeliers klagen nu dat het in de zomer beeld te heet is! Super mooi Meer Groen in de Boslaan! Dè straat van Veenendaal waar de oudste bewoners van de gemeente heerlijk wonen! Meer loofbomen door heel Veenendaal aub!!!! 🙌🏻🌳🙌🏻

Jolanda Mocking 04-05-21 om 16:21

Wat een teleurstellend idee dat de haaksparkeerplaatsen ter hogte van de school verdwijnen! Het voordeel van de haaksparkeerplaatsen is dat niemand 'blik' direct voor de deur heeft. De auto's staan nu aan de schoolzijde waar niemand er last van heeft. Als er aan weerszijden langsparkeerplaatsen komen, kijken we uit op 'blik'. Heel jammer en teleurstellend om bij een herinrichting te downgraden ipv te upgraden.

--------

In lijn met bovenstaande: zoals het plaatje er nu uitziet, staan de auto's aan de onevenzijde van de Boslaan dichter op de huizen dan aan de evenkant (daar staat nog een groene afrastering tussen). Een extra reden om de haaksparkeerplaatsen te handhaven.

Bovendien kan ik me voorstellen dat het trottoir aan de onevenzijde minder toegankelijk/ vrij blijft als er geen groene afrastering tussen de auto's en het trottoir komt. Slordig parkeren, half op het trottoir, even snel in- en uitladen vermindert de toegankelijkheid van het trottoir, zeker voor mindervaliden en mensen met een kinderwagen/ rolstoel/ rollator.

 

Eric 05-05-21 om 9:28

Dus u wil de fietsers hun 'fietssnelweg' ontnemen en hen inzetten als levende verkeersdrempels? En de automobilisten een glad geasfalteerde snelweg bieden als er geen fietsers op de weg lijken te zijn, met de nadruk op 'lijken'? Binnen 3 jaar na aanleg wordt het modieuze concept van fietsstraat weer aangepast, vanwege de ongelukken die voor zover ik weet nu zelden voorkomen op de Boslaan.

Maar ik begrijp dat het lastig is om de Boslaan te verbeteren. Voor mij is het grootste probleem het parkeerprobleem: te weinig en te smalle parkeerplekken. Het is goed dat het plan voorziet in bredere plekken, maar het opheffen van de haakse parkeervakken bij de school vind ik dan weer een slecht idee.

Is er nu geen veilig concept denkbaar dat tegelijkertijd het parkeerprobleem oplost? Hou het dan maar zoals het nu is: om afgereden spiegels vanwege de smalle parkeervakken in te ruilen voor persoonlijk letsel door toename van het aantal ongelukken vind ik wat te ver gaan. Dan kunnen de bestratingsmaterialen ook hergebruikt worden (of is dat niet duurzamer dan asfalteren?).

Ageeth Roelofsen 07-05-21 om 13:07

We krijgen dus een parkeerplaats recht voor ons raam in onze voortuin, daar gaat ons uitzicht. De parkeerplaatsen naast de school is ideaal hebben we geen zicht op bestelbussen en auto,s. Alleen de hoek Boslaan,  Dennenlaan moet aangepast worden het gebeurt regelmatig dat er vrachtauto,s vast zitten  omdat ze de bocht niet kunnen nemen. Ik betwijfel of het nieuwe ontwerp wel zo veilig is voor het verkeer. De Boslaan is al meer dan 20 jaar zo, wat goed is moet je niet veranderen.

Anoniem 16-05-21 om 12:04

Ik weet niet zo goed waarvoor het hele project dient , het kost ten eerste heel veel geld , qua parkeergelegenheid gaan we er dus niet op vooruit,. In spitstijden met school/werk verkeer houden de fietsers (moeders met kleine kindjes) de auto's enorm op. Andere fietsers zitten hierdoor ook klem , terwijl ze op het nu bestaande fietspad gewoon kunnen passeren. Dus wat is de winst in dit voorgestelde plan. Mijn oplossing is dat het zo blijft als nu , maar maak er voor de veiligheid maar een 1-richtingsstraat van. Wij hebben dit tijdelijk gehad ivm werkzaamheden aan de Kerkewijk, dat was volgens mij voor niemand een probleem. Wat nu helaas wel eens gebeurt als automobilisten elkaar moeten passeren dat ze over het fietspad gaan. Dat is wat mij betreft het enige gevaar wat met deze inrichting van de straat  zich voordoet. Verder is het goed zoals het is. Misschien nog wel een idee om bij kruissing fietspad Middellaan van die lampjes in het wegdek te plaatsen die oplichten als er een fiets nadert (net zoals fietpad bij de Monding in West). Want nu moet je met de auto er ver naar voren rijden om het fietspad te overzien, dan sta je al bijna op het fietspad. Nog een klein puntje ter aanvulling, de kliko's moeten tegenwoordig naast elkaar staan met ophalen op de maandag en woensdag, dit kost parkeerruimte, voorheen konden ze in 1 vak staan , nu naast elkaar kost dat per verzamelplaats 2 vakken. Ik ben een voorstander van groen en bomen in de straat maar zou er wel mee kunnen dealen als er aan de evennummerskant om en om een boom tussenuit gehaald zou worden ,dan zou je wel extra parkeerruimte kunnen creëren.  

afz fam Urban Boslaan 64

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.